Dacă nu știți deja, DuckDuckGo este un motor de căutare. Probabil că a vrut la un moment-dat să concureze cu Google, dar acum cred că a renunțat la ideea asta. Se promovează ca The search engine that doesn’t track you. Pentru asta, a creat și o prezentare destul de interesantă.

DuckDuckGo e suficient de cool încât chiar l-aș folosi dacă ar avea relevanța lui Google. Mai ales pentru căutările în limba română. Însă, l-am testat timp de o săptămână și, în general, pentru căutările care nu necesitau rezultate specifice pentru România, DuckDuckGo mi-a oferit răspunsurile de care aveam nevoie. Față de căutările cu Google, de cele mai multe ori, doar ordinea era un pic diferită.

Iată cum arată o căutare cu Google pentru Batman v Superman: Dawn of Justice, localizată pentru România…
google-batman

…și una cu DuckDuckGo, tot localizată pentru România.
ddg-batman

DuckDuckGo mai are și un feature foarte util (seamănă cu website modifier din Google), care se cheamă Bangs; astfel, poți căuta direct din bara de căutare pe sute de site-uri adăugând în fața termenilor de căutare:

!indicativul_site-ului_respectiv

Exemplu: pentru a căuta direct pe Twitter, adaugi

!twitter Batman v Superman: Dawn of Justice

Poți căuta chiar și pe Google direct din DuckDuckGo, folosind indicativul

!google

În acest fel, va folosi versiunea criptată a lui Google.

Pentru a vedea toate site-urile care au astfel de indicatori este suficient să adaugi semnul exclamării (!) în căsuța de căutare DuckDuckGo. Acestea sunt grupate pe categorii și subcategorii pentru a le găsi mai ușor.

De asemenea, poți prescurta un url direct din căsuța de căutare adăugând shorten în fața url-ului. Iar dacă adaugi expand în fața unui url deja prescurtat, vei vedea unde duce acesta.
ddg-shorten

Iar cu Instant Answers, dacă adaugi figlet în fața unui cuvânt, obții cam așa ceva. (nu cred că-i foarte util, dar ideea e că o poți face).
ddg-figlet

Dar ceea ce-l face cel mai atractiv în comparație cu Google este faptul că nu folosește cookie-uri pentru a stoca informații despre utilizatori, nu loghează ip-urile, nu-ți salvează istoricul căutărilor și atunci când dai click pe un link din lista de căutări, blochează site-urile să afle ce termeni ai folosit pentru căutare.

Și pentru că a venit vorba despre privacy, haide să vă spun și despre Brave.

Brave

Tot timp de o săptămână am testat browserul Brave, o alternativă la browserele deja cunoscute, precum Chrome, Firefox, Safari sau Opera.

De fapt, Brave a fost conceput chiar de către Brendan Eich, creatorul Javascript-ului și co-fondator al Mozilla. Primele informații despre apariția lui Brave au apărut la începutul anului, iar la finalul lui mai 2016 este așteptată versiunea 1.0.

Brave este disponibil pentru Windows, Mac, Linux, iOS și Android.

brave browser

Principala sa funcție este păstrarea anonimității utilizatorului și blocarea reclamelor sau înlocuirea lor cu unele non-intruzive. În cazul în care utilizatorul alege să-i fie înlocuite reclamele cu cele din rețeaua Brave, acesta va fi recompensat în bitcoins.

Sistemul se cheamă Brave Ledger și modul de funcționare este descris foarte bine pe blogul oficial. Dar pe scurt, iată despre ce este vorba: cei de la Brave au anunțat că utilizatorul va alege fie să plătească pentru a bloca reclamele, fie să fie plătit pentru a accepta să i se înlocuiască reclamele. De asemenea, aceștia susțin că reclamele din rețeaua Brave vor fi mai rapide și vor solicita sistemul mai puțin deoarece se vor afișa după încărcarea conținutului paginii, nu înainte, ca sistemele actuale de advertising.

În cazul în care alegi versiunea fără reclame, va trebui să plătești o sumă lunară, care se va împărți între site-urile vizitate în funcție de numărul de vizite, iar Brave va lua 5% din suma totală.

În cazul în care alegi să-ți fie înlocuite reclamele, advertiserii plătesc o anumită sumă în funcție de numărul de impresii. Din acea sumă, publisherii primesc cea mai mare parte (55%), fiecare publisher primind o sumă direct proporțională cu numărul de impresii s-au făcut pe site-ul respectiv, rețeaua de publicitate ia 15%, Brave – 15% și utilizatorul – tot 15%.

Brave depozitează sumele respective în conturi BitCoin și atât publisherii, cât și utilizatorii vor trebui să-și verifice identitatea pentru a intra în posesia lor. Sumele utilizatorilor care nu se identifică vor fi redistribuite automat către publisheri.

În teorie sună bine. Însă în practică este mai complicat pentru că, în principiu, sistemul descris de Brave presupune înlocuirea unor reclame pentru care advertiser-ul a plătit deja, cu altele din rețeaua proprie pentru care advertiser-ul ar trebui să plătească din nou dacă dorește să-i fie afișată reclama și pe browser-ul Brave. De aceea, sunt sceptic că modelul – așa cum este prezentat în momentul de față – va funcționa.

Altfel, în ce privește setările, în prezent, utilizatorul are foarte puține opțiuni de control.

  • Poate alege motorul de căutare implicit (între Google – default, și DuckDuckGo), dar nu poate adăuga unul nou.
  • Nu are posibilitatea de a șterge cookie-urile și cache-ul.
  • Nu poate schimba directorul în care să fie salvate fișierele descărcate.
  • Dar îmi place că, spre deosebire de Chrome, îți poți seta numărul de taburi care să fie afișate pe o pagină (maximum 20).

Ca funcționalități:

  • Îmi place posibilitatea de preview a unui tab deschis doar amplasând cursorul deasupra tabului respectiv, fără a da click;
  • (pentru developeri) Nu-mi place că dacă folosești opțiunea Inspect element, aceasta nu funcționează decât pe primul tab deschis.

Momentan, nici DuckDuckGo nu m-a convins să renunț complet la Google și nici Brave nu m-a convins să-l aleg în locul lui Chrome sau Firefox. Dar ambele merită urmărite.


Acest articol a fost scris utilizând browserul Brave.